Al zeventig jaar ligt op een schitterende locatie in Amsterdam-Noord de Oranjewerf. Als directeur Ronald Otten vanaf het drijvende dok uitkijkt over het IJ ziet hij aan de overkant de plek waar ooit de KNSM zetelde en links daarvan de ingang van het Amsterdam-Rijnkanaal. Hoe lang nog? Vraagt hij zich weleens met enige weemoed af, want de Amsterdamse woningbouwers rammelen aan de poort en het is zeer de vraag of Oranjewerf na 2023 nog vanaf deze locatie opereert.
“Aan de orderbezetting van onze werf zal het niet liggen. Dit jaar hadden we een dokbezetting van bijna 100%,” zegt commercieel manager Jeen van der Werf. “In het onverhoopte geval dat we moeten vertrekken zullen we elders westelijker in de Amsterdamse haven een plek vinden waar wij onze veelzijdige portfolio van klanten in de riviercruise, de offshore, baggerwereld, visserij, sleepvaart, ponten, jachten, binnenvaart tot aan woonboten kunnen bedienen. De Amsterdamse haven heeft voor (spoed-)reparaties simpelweg een reparatiewerf nodig met ons, zeer snelle, drijvend dok. ”
Orderbezetting is onvoorspelbaar
“Klanten weten ons steeds beter te vinden,” vult Otten aan. “Al valt er soms geen peil te trekken op de behoefte van diverse branches. Tot een paar jaar terug hadden we veel werk uit de offshore voor hun platform supply vesselsen dat is na het inzakken van de olieprijs fors teruggelopen. Maar nu met offshore-wind komen ze weer terug. Hetzelfde geldt voor de binnenvaart. Die biedt ook een wisselend beeld. Onze orderbezetting is dermate onvoorspelbaar, ook vanwege spoedreparaties, dat wij vaak niet verder dan drie, vier weken vooruit kunnen plannen. Dat houdt je wel scherp.”
Riviercruise reparaties booming
Steeds belangrijker wordt de riviercruise. Die is booming in Amsterdam, vertelt Van der Werf. “Amsterdam telt jaarlijks al zo’n goeie 2400 riviercruise calls. In het hoogseizoen hebben we veel werk aan ééndaagse dokkingen van schepen en dat houdt veelal het wisselen van een schroef, thrusterof boegschroef in. Snelheid is cruciaal in de cruise want die schepen varen in een strak schema. Een spoedreparatie ronden wij in ons drijvend dok van 135 x 22,50 x 7 meter met een hefvermogen van 6000 ton binnen de zes uur af. Als zo’n schip ’s ochtends in Amsterdam aankomt, varen ze zodra de passagiers van boord zijn naar ons toe. Afhankelijk van wat moet gebeuren, stappen onze mensen ook wel bij de ligplaats op terwijl de passagiers nog aan het ontbijt zitten. Aan het eind van de middag ligt het schip weer op zijn plek aan de kade bij het Centraal Station.”
Otten: “Ons handelsmerk is netjes en snel werken, afspraak is afspraak. Korte lijnen. En… de goodwill die we bij de cruiserederijen opgebouwd hebben door hun zorgen weg te nemen, is een goede basis om ook het reguliere onderhoud in de winter dat pakweg tussen Kerst en Pasen plaatsvindt naar ons toe trekken. Dat doen we in samenwerking met Damen Shiprepair Amsterdam (DSA), de andere, veel grotere, Damen-vestiging die bij de voormalige NDSM-werf vier gegraven dokken tot zijn beschikking heeft. Daartoe moeten we de rederijen wel winterligplaatsen kunnen aanbieden en we zijn met omliggende gemeentes in gesprek om dit te bewerkstelligen.”
Verder lezen? Het gehele artikel kunt u lezen in het vierde nummer van de Ways to sea.
Het gedrukte magazine Ways to sea ontvangen? Stuur dan een mail met uw gegevens naar de redactie amports@amports.nl U kunt hier de online versie bekijken!