Grote tegenstellingen
Zo wordt bijvoorbeeld de grootste zeesluis ter wereld bij IJmuiden gebouwd, met als doel om onder andere meer grote schepen – ter bevordering van de economie- naar de haven van Amsterdam te trekken. De stad wil echter geen grote cruiseschepen meer. Een grote tegenstelling, met volgens de meerderheid van de Young Professionals, grote economische gevolgen. De haven heeft de stad nodig en andersom. “Waarom blijven het dan toch twee gescheiden sferen?”
Meer regie op energietransitie
Young Professionals missen voldoende samenwerking op gebied van energietransitie in de haven. Op landelijk niveau pleit de groep voor meer regie door de overheid, zodat er meer samenhang tussen de diverse projecten ontstaat. Ook een belonings- en strafsysteem zou handig zijn om bedrijven te stimuleren meer aan energietransitie te doen.
‘Bij energietransitie hebben we vooral behoefte aan praktische oplossingen’
Maatschappelijke Vennootschap
Als het om energietransitie in de haven van Amsterdam gaat hebben Young Professionals vooral behoefte aan praktisch oplossingen. Direct toe te passen in hun eigen organisatie of projecten. Een deel van de groep pleit voor de komst van een marktplaats die vraag en aanbod van energie in de haven aanduidt, zodat aanbieders en gebruikers elkaar beter kunnen vinden. Die marktplaats zou dan een onderdeel vormen binnen een onafhankelijke maatschappelijke vennootschap; een onafhankelijke entiteit die informatiestromen bundelt en regie voert over lopende en inkomende projecten op het gebied van energietransitie.
Amsterdam-Rotterdam
Young Professionals vinden het geen overbodige luxe als de havens van bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam, maar ook Groningen hun kennis delen op het gebied van energietransitie-projecten. En die vervolgens ook samen ontwikkelen. Regie door de landelijke, in plaats van de regionale overheid, heeft daarbij de voorkeur. Om ondernemers te dwingen energietransitie binnen hun organisatie te versnellen zou een belonings- en strafpuntensysteem – vermindering c.q. verhoging van belasting – kunnen helpen. Als de haven van Amsterdam serieus stappen wil maken op het gebied van waterstofgebruik, dan moet er harder worden getrokken aan de aanleg van een infrastructuur.
Planologie
Leg eerst een goede infrastructuur aan in en rond het Noordzeekanaalgebied en vul daarna in waar je wonen en werken wilt concentreren. In de derde (online) bijeenkomst van 2020 onder leiding van architect en stadsplanoloog Peter de Bois MSc. over het gebruik van ruimte was dit de meest gehoorde stelling. De deelnemers aan de sessie mochten aan de hand van tekenmodellen hun persoonlijke visie geven op het gebruik van ruimte binnen de Metropoolregio Amsterdam in de toekomst.
‘Leg eerst een goede infrastructuur aan in en rond het Noordzeekanaalgebied. Vul daarna wonen en werken in.’
Landbouwgrond opofferen
Young Professionals van havenbedrijven zien hoofdzakelijk ruimte voor woningbouw in de regio rond Zwanenburg en tussen Amsterdam en Purmerend. Het opofferen van landbouwgrond ten behoeve van woningbouw lijkt hen het meest voor de hand liggen. Bij de ontwikkeling van deze woongebieden voorzien ze ook meteen voldoende ruimte om te leven, omdat er ruimte is voor onder meer parken en recreatie.
Educatie
Educatie is belangrijk en gezien de omgeving vinden Young Professionals dat er meer aanbod moet komen in technische opleidingen en havenwerkgerichte opleidingen. Het is aan te bevelen de educatieve voorzieningen in de buurt van de havengerelateerde bedrijven in te tekenen. Dit om de affiniteit met de haven te stimuleren. Belangrijk hierbij is dat de bereikbaarheid van scholen optimaal is. Daarom worden er ook extra voorzieningen qua infrastructuur voorzien, zoals een ‘noordwestlijn’.
Natuurgebieden
De belangrijkste natuurgebieden zoals we die nu kennen willen we behouden en waar mogelijk zelfs uitbreiden. Het is belangrijk om woongebieden aantrekkelijk te houden om op die manier voldoende welvarende mensen aan te kunnen trekken die koopkracht hebben, voldoende opgeleid zijn en op die manier ook aantrekkelijke werkgevers en middenstand met zich meebrengen.
Tata Steel blijft
Bedrijven zoals Tata Steel maar ook andere grote belangrijke werkgevers laten de Young Professionals ook in hun huidige omvang bestaan. In de gebieden waar wonen en werken elkaar tegemoet komen willen we zware industrie wel vermijden omwille van luchtvervuiling, geur- en geluidshinder. De invulling van deze werkomgeving moet voorzichtig gekozen worden, zodat de aangrenzende woongebieden hier kwalitatief niet onder lijden.
Damen Shiprepair
De verhuizing van Damen Shiprepair kwam ook ter sprake. Hun oostelijke locatie (Damen Oranjewerf) wordt volgens de Young Professionals omgevormd tot woongebied. Hun vestiging nabij de NDSM-werf – die op dit moment ter discussie staat – mag wat hen betreft blijven voortbestaan als in een woon-werkgebied. In lijn met de plannen die Damen Shiprepair zelf ook al heeft gepresenteerd.
Young Professionals
De Zeehavens Amsterdam zitten vol met talentvolle Young Professionals met elk een eigen toekomstvisie op de havens in het Noordzeekanaalgebied. Amports is geïnteresseerd in hun mening en mobiliseerde dit jaar veertig personen om met hen in drie zogeheten Future Port Sessions te sparren over de toekomst van de haven. De Future Port Sessions zijn bedoeld om jonge mensen uit de haven tot 35 jaar in staat stellen hun mening te verkondigen over de habitat waarin zij werkzaam zijn. Dat doen zij aan de hand van een thema en onder leiding van één of meer sprekers. In januari maakt Amports het Young Professionals programma bekend voor 2021.
Niet ouder dan 35 jaar en werkzaam in of anderszins betrokken bij de Zeehavens van Amsterdam? Je bent welkom om je aan te sluiten. Ga hier naar het inschrijfformulier.