Vijf van hen zijn voormalige topmanagers van Royal IHC, na Damen Shipyards de grootste scheepsbouwer van Nederland. Het bedrijf wil lichtere cruiseschepen, baggerschepen en elektrische binnenvaartschepen gaan bouwen in het Westelijk Havengebied.
Naast Feadship
De scheepswerf, die grotendeels nog moet worden opgebouwd, komt te liggen op een terrein in het havengebied naast dat van superjachtenbouwer Feadship. Peter Versluis heeft voor het gebruik van het terrein met Port of Amsterdam een erfpachtovereenkomst getekend voor vijftig jaar. Amsterdam Shipyards gaat nu beginnen met de inrichting van werkruimten, kades en elektrische kranen. Op langere termijn moet er aan de Mainhavenweg een scheepsdok komen met een lengte van circa 160 meter. In dat geval kunnen er ook grotere schepen worden gebouwd en aan- en afmeren.
Dromen
Peter Versluis, eigenaar en ceo van Veka Shipbuilding Group uit het Brabantse Werkendam, droomt al langere tijd van een eigen werf in Amsterdam of Rotterdam. Zijn wens sluit goed aan bij die van het Amsterdamse havenbedrijf, dat het westelijk havengebied verder wil ontwikkelen voor maritieme ondernemingen. “Wij zien graag dat bedrijven als Amsterdam Shipyards zich in het havengebied vestigen en verwelkomen ondernemingen die innovatie en duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan”, aldus Jeroen Lotze, Director Real Estate & Cruise bij Port of Amsterdam.
Bron: Het Financieele Dagblad. Lees hier het complete artikel.