De nieuwe faciliteit in de haven moet meer dan 400.000 ton hernieuwbare grondstoffen per jaar kunnen verwerken. Dit wordt dan weer ingezet om de productie van duurzame brandstoffen mogelijk te maken. Hernieuwbare grondstoffen kunnen worden opgeslagen, gemengd en voorbehandeld in de Greenstock Pretreatment Facility (GPF) ter voorbereiding op het transport en de uiteindelijke productie van hernieuwbare diesel en duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) door klanten. Het is de bedoeling dat de faciliteit in 2027 operationeel is.
Dierlijke vetten
Het project combineert de markt- en technologiemogelijkheden van Connex met de energie-infrastructuurontwikkeling, logistiek en opslagervaring van VTTI in Amsterdam. Het in Rotterdam gevestigde Connex handelt in hernieuwbare grondstoffen, waaronder dierlijke vetten, gebruikte bakolie (UCO), bruin vet en andere geavanceerde afval- en reststromen. Deze duurzame grondstoffen worden verwerkt tot componenten die nodig zijn voor de productie van biobrandstoffen, zoals hernieuwbare diesel en duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).
Dichter bij doel
VTTI streeft ernaar om in 2028 de helft van de inkomsten uit transitie- en duurzame energiebronnen te halen, aldus VTTI Nederland-directeur Jaap Koomen. “De toevoeging van een Greenstock Pretreatment Facility aan de ARA-regio, met raffinaderijen in de buurt, zal ons nog dichter bij dat doel brengen.” In Amsterdam zorgen de nieuwe fabriek en de reeds geleverde transitie-activiteiten dat de terminal in 2025 ten minste 50% hernieuwbare energie opslaat.
Versnelling
Bram van Santen, Corporate Director van Connex, voegt daaraan toe dat het fantastisch is om de krachten te bundelen met VTTI in de gezamenlijke missie om de transitie naar een duurzame en schonere toekomst te versnellen. “De vraag naar grondstoffen voor het maken van SAF en HVO zal de komende jaren verdrievoudigen”, aldus Van Santen. “De strategische ligging van de Greenstock Pretreatment Facility, dicht bij raffinaderijen en belangrijke transport- en bevolkingscentra, maakt het ideaal geplaatst om aan deze stijgende vraag te voldoen. Effectieve voorbehandeling zal in de toekomst een belangrijke bijdrage leveren aan schonere brandstof.”