Bij aankomst in het dok bij Damen Shiprepair Amsterdam begin september werd de Amsterdam eerst onder lage druk schoongespoten. Vervolgens is vuil van het onderwaterschip verwijderd en werd een steiger van circa 6 meter hoog om het schip geplaatst. Alle breeuwnaden zijn schoongemaakt, opnieuw gekit, gebreeuwd en met een brander nagelopen op uitstekende stukken hennep. De naden zijn afgewerkt met een dikke pasta. Een enorme klus die volledig met de hand is gedaan. Tot slot is het onderwaterschip afwerkt met een zwarte anti-fouling laag. Hierdoor blijft het onderwaterschip glad en vrij van aangroei.
Weer waterdicht
Verder zijn de huidplanken uitgezaagd. Met behulp van mallen zijn vervolgens nieuwe huidplanken gemaakt van Irokohout van 10 centimeter dik. Ook zijn de masten en de ra’s gedemonteerd en opgeslagen in een loods, net als de tuigage. Ook is gestart met het schilderwerk aan de spiegel en de zij-kastelen. De waterdichtheid is getest door het schip geleidelijk in het water te laten.
De werkzaamheden op de Oranjewerf
Op de Oranjewerf gaan de werkzaamheden aan VOC-schip Amsterdam verder. Het schip blijft hier aan de kade liggen. De werkmannen – en vrouwen gaan door met het timmerwerk, de nieuwe masten en de ra’s worden op het schip gemonteerd en het schilderwerk wordt afgerond. Naar verwachting keert het schip in januari 2021 weer terug naar Het Scheepvaartmuseum.