De subsidie draagt bij aan de vergroening van de ligplaatsen bij Cruise Port Amsterdam. (Voorheen Passengers Terminal Amsterdam) Zo wordt geluidsoverlast verminderd omdat er geen generatoren draaien. En wordt de luchtkwaliteit aan de kade verbeterd door de afname van CO2, fijnstof en stikstof uitstoot. De planning is dat dit najaar de vergunningen worden aangevraagd zodat in januari gestart kan worden met de voorbereidende werkzaamheden.
Haven van Amsterdam emissievrij
De aanleg van walstroom is onderdeel van de Visie Schone Scheepvaart. De ambitie is om medio 2050 de haven van Amsterdam emissievrij te krijgen. De haven verwacht dat steeds meer schepen aan de stekker zullen gaan. De schatting is dat in 2025 zo’n tachtig aankomsten zullen kiezen voor walstroom. In 2023 zullen dat er al snel meer zijn. Dit is verband met de Europese milieuregels om walstroom te verplichten voor cruisevaart.
Dorine Bosman, Chief Investment Officer bij Port of Amsterdam: “Met de aanleg van walstroom maken we werk van het verbeteren van de luchtkwaliteit in de omgeving én verduurzamen we de cruise. Ook gaan wij zeecruise selectiever toelaten. Vanaf 2024 mogen schepen met oudere motoren niet meer aanmeren bij PTA. Schepen die vanaf 2025 aan de walstroom kunnen, krijgen voorrang om bij PTA af te meren. Wij investeren in een schone haven, in schone scheepvaart en een schone stad.”