In het voorjaar zit meestal een piek in het aantal riviercruiseschepen dat Amsterdam bezoekt. De aanwezige walstroom voorziening is dan niet altijd toereikend. Daardoor zetten de afgemeerde schepen hun dieselgenerator aan. Dit zorgt voor geluidsoverlast en extra uitstoot. De batterij levert bij dit soort piekmomenten groene stroom en geeft geen geluidsoverlast. De batterij maakt gebruik van duurzame energiebronnen uit de haven zoals Windpark Ruigoord, zonnepanelen en energie uit biomassa van AEB. Op deze manier draagt het bij aan de ambitie van Port of Amsterdam voor een zero emissie haven.
Robin Schipper, innovatiemanager bij Port of Amsterdam: “Met dit project kunnen we de pieken in het gebruik van walstroom voor riviercruiseschepen opvangen. Met de huidige stroomaansluiting kunnen we nu op een locatie acht schepen van walstroom voorzien, terwijl er voor tien schepen stroom nodig is. Er zijn verschillende momenten op een dag waarbij schepen tijdelijk meer stroom vragen. Door op die momenten de batterij aan te zetten, zorgen we voor een extra buffer in de beschikbare capaciteit van de netbeheerder. Samen met Skoon en Zoev-City zullen we de batterij ook voor de binnenstad van Amsterdam gebruiken.”
Daan Geldermans, mede-oprichter van Skoon: “De gebruiksmogelijkheden van mobiele batterijen zijn eindeloos. Als er werkzaamheden zijn aan de kades en bruggen in Amsterdam kunnen ze bijvoorbeeld vervuilende dieselgeneratoren vervangen. Het elektrisch aangedreven schip van Zoev-city verzorgt het transport van de batterij. Daarmee verlagen we druk op het overvolle wegennetwerk in Amsterdam en nemen we geen parkeerplekken in. Daarnaast zorgt de batterij voor substantieel minder geluidsoverlast en emissies in de stad. De varende batterij is sneller, slimmer en schoner!”
Kees Koolen, CEO, Koolen Industries: “Wij bewonderen Amsterdam voor haar vooruitstrevende schone energie initiatieven. De kanaalboten die op diesel draaien worden omgebouwd naar elektrisch en de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen breidt snel uit. Het idee om batterijen mobiel te maken door middel van een boot is een mooie toevoeging aan het schone energie systeem van deze stad.” Koolen Industries is een van de investeerders achter Skoon. Super B en Smartgrid, beiden onderdeel van Koolen Industries, leveren de batterijmodules en de batterijcontainer.
De varende batterij zal de komende zes maanden steeds twee weken ingezet worden in de haven, om vervolgens twee weken werkzaamheden in de stad te verrichten. Bouwplaatsen, evenementen en filmsets hebben vaak tijdelijk energievoorzieningen nodig. Tradioneel wordt dan gebruik gemaakt van dieselgeneratoren. Met een groeiend netwerk van mobiele batterijen en beschikbare netaansluitingen is de stap naar een emissieloze oplossingen een stuk eenvoudiger. Via de grachten kan Zoev-City de batterij tot in de haarvaten van de stad bezorgen. Daarnaast komt er op de Ruijterkade, nabij het havengebouw, een demonstratiecontainer te staan. De gezamenlijke opgave van de haven en de stad in de energietransitie wordt hier aan de hand van dit project tastbaar gemaakt.
Op de hoogte worden gehouden over de ontwikkelingen rondom de mobiele batterij? Houd dan de website van Port of Amsterdam en Skoon Energy in de gaten!