De samenwerking tussen deze twee logistieke dienstverleners zorgt voor een hoogfrequent vaarnetwerk met 25 wekelijkse afvaarten. Waarvan 6 per week van en naar Antwerpen. Vaste afvaarten in de diepzeehavens zijn belangrijk om enigszins weerstand te bieden tegen de uitdagingen rondom congestie en vertraging in het containervervoer over weg en rail.
Algemeen directeur Rens Rohde van TMA Multimodal en directeur Karlien Brolsma van CT Vrede zijn blij met de samenwerking. “Onze klanten krijgen een sterk vaarproduct, dat aansluit op hun logistieke keten”, meent Rohde. “We bieden transportoplossingen tot aan de deur via ons uitgebreide vaar- en terminalnetwerk. We zijn een sterke partner voor onze klanten om samen de uitdagingen die nu spelen in de containerscheepvaart het hoofd te bieden.”
“Duurzaamheid en zorg voor onze planeet zijn voor ons geen loze woorden”, aldus Brolsma. “We varen sinds anderhalf jaar met twee elektrische schepen en werken met elektrische kranen op de terminals. Daardoor hebben we onze uitstoot flink kunnen reduceren. Er is een enorme slag gemaakt in het verminderen van het aantal truckkilometers dankzij de snelweg over water. Deze samenwerking is de volgende stap: door de krachten te bundelen kunnen we pro-actief en op eigen kracht blijven investeren. We gaan door op de ingeslagen weg met elektrische schepen en zijn actief de rest van de keten aan het verduurzamen.”
Ambities op achterlandverbindingen
Door de samenwerking wordt het vervoer via binnenvaart naar het achterland verder uitgebreid. Alma Prins Hoofd Cargo & Offshore bij Port of Amsterdam is hier blij mee. Deze ontwikkelingen sluiten namelijk goed aan bij de doelstellingen van het Havenbedrijf. Port of Amsterdam beschrijft in het strategisch plan 2021-2025 de ambitie om zich meer in te zetten om het gebied van achterlandverbindingen.