De overslagactiviteiten van de USA-terminal worden binnen de TMA Groep in een nieuwe BV ondergebracht met dezelfde handelsnaam. Deze ‘nieuwe’ USA-terminal zal los van de bestaande overslagactiviteiten van TMA actief blijven, zegt financieel-directeur Rens Rohde van TMA. Hij krijgt naast TMA Multimodal en HOV Harlingen de dagelijkse leiding over de USA-terminal. Richard ter Haak blijft voorlopig als adviseur betrokken. Rohde: “De twee terminals blijven op zichzelf staan met elk hun eigen expertise en ervaring. Belangrijk voordeel voor de TMA-groep is, dat we volume en frequenties kunnen bundelen”.
Continuïteit en leeftijd
Door de overname wordt de continuïteit van United Stevedores Amsterdam, het belangrijkste dochterbedrijf binnen de Ter Haak Groep, gegarandeerd. Dat zegt directeur-eigenaar Richard ter Haak. Een andere belangrijke beweegreden voor de verkoop was zijn gevorderde leeftijd van 67 jaar. “Ik word dit jaar 68 en ben 45 jaar in de business. Het is zo wel mooi geweest.”
Ook CSY en BCA
Op logistiek gebied zal er ook een wijziging plaatsvinden. De barge activiteiten (BCA) van Ter Haak zullen worden geïntegreerd in het multimodale netwerk van TMA, zodat ook hier de dienstverlening gecontinueerd en uitgebreid wordt. De terminals USA en CSY (IJmuiden) zullen toegevoegd worden aan het multimodale netwerk van TMA. Het bargenetwerk van TMA bestaat uit een corridor met fixed windows op de deep sea terminals in Rotterdam. Noord Nederland (terminals in Hasselt en Harlingen) wordt op deze manier via Amsterdam bediend. Daarnaast heeft TMA drie per week een barge in Antwerpen.
Vierde generatie
Volgens Richard ter Haak betekent de overname van de overslagactiviteiten in de Amsterdamse haven niet dat zijn holding, Ter Haak Beheer, ophoudt te bestaan. De dochterbedrijven CSA (container repair) en de overslagbedrijven CSY in IJmuiden en CTB (Beverwijk) blijven onder die houdstermaatschappij voorlopig actief, zegt hij. Op ‘korte termijn’ zullen de activiteiten van CSA wel worden overgedragen aan het bedrijf Cbox Containers van zijn zoon Michael ter Haak. “Daarmee blijft de vierde generatie van onze familie actief in de Amsterdamse haven”, onderstreept hij.
Chinese Hutchison
De USA-terminal is vooral gespecialiseerd in overslag van containers, breakbulk en auto’s. Veel van de cacao-import in Amsterdam verloopt via de terminal. Ook wikkelt het overslagbedrijf de lijndiensten van Grimaldi tussen de Afrikaanse westkust en Amsterdam af. TMA, dat deels in handen is van het Chinese Hutchison, is een grote logistieke speler in het Noordzeekanaalgebied met terminals in Velsen, Beverwijk, Harlingen en Amsterdam. TMA heeft daarnaast 100.000 vierkante meter aan warehouses in Nederland en een eigen lijndienst op Zweden.