Eerder sprak Tata Steel al uit om richting 2030 minder CO2 uit te willen stoten. Hiervoor zijn verschillende scenario’s, waaronder de technische haalbaarheid van de waterstofroute, onderzocht. Het besluit van vandaag heeft tot gevolg dat het bedrijf zich enkel op de waterstofroute zal richten. Het andere scenario was de opslag van CO2 onder de grond, maar het bedrijf verwacht dat het inzetten op waterstof beter is.
Deze koerswijziging betekent wel dat steun van de landelijke en regionale overheid noodzakelijk is. Daarbij gaat het om subsidies, het aanleggen van infrastructuur voor transport van waterstof en het afgeven van de benodigde vergunningen.
Op weg naar groen staal in een schone omgeving
Hans van den Berg, directievoorzitter Tata Steel Nederland, vertelde het volgende: ’’Onze samenleving is gebouwd op staal: we wassen in staal, we eten uit staal, we wonen in staal en we rijden in staal. Het behoud van een eigen staalsector is belangrijk voor Nederland en de energietransitie. Dit is alleen mogelijk als we op een verantwoorde en duurzame manier staal maken, waarbij wij de impact op onze leefomgeving zo snel mogelijk verder verminderen. Dat doen wij via een radicale koerswijziging naar waterstof. Dat doen we niet alleen omdat dit goed is voor het klimaat, maar juist ook omdat deze oplossing ook het beste is voor de omgeving.
We gaan in IJmuiden nieuwe innovatieve technieken toepassen om op een andere manier staal te maken. Binnen acht jaar ziet het er hier heel anders uit. Minder schoorstenen en andere installaties. Om zo snel mogelijk te kunnen overgaan naar staalproductie via de waterstofroute, pleiten wij ervoor om samen met de overheid en omwonenden hierin op te trekken: op weg naar groen staal in een schone omgeving.”