Het havengebied kleurt steeds meer naar non-fossiel. ICL gaat zo’n 12 hectare van het HES-terrein innemen. De afgelopen jaren heeft HES al 15 hectare vrijgespeeld voor andere ladingsstromen van kolen.
Duurzamer Fabriceren
“Het is belangrijk voor de werkgelegenheid en innovatie”, aldus Jeroen Lotze, manager Real Estate bij Port of Amsterdam. Deze nieuwe fabriek, die circa 2026 operationeel moet zijn, gaat duurzamer produceren. Fosfaat is een van de grondstoffen is voor het maken van kunstmest, zal veel meer uit rioolwater worden teruggewonnen, in plaats van ze uit mijnen te halen. Voor HES Bulk Terminal betekent de komst van ICL een nieuwe belangrijke stap in de transitie van kolenterminal naar een multi-purpose terminal. Dit proces zijn zij gestart door het streven van Port of Amsterdam om in 2030 een kolenvrije haven te zijn.
Reactie ORAM – ondernemend Amsterdam
Op 2 november werd de intentieverklaring ondertekend door de gemeente Amsterdam, ICL Fertilizers, HES Bulk Terminal, Projectontwikkelaars Heren2, Marcia Sookha en Port of Amsterdam. Wethouders Hester van Buren en Reinier van Dantzig noemen dit een win-win situatie. ORAM directeur Kees Noorman vindt de verhuizing een goede verduurzamingsstap, maar de medaille heeft ook een keerzijde, zo vertelt hij in een reactie op het persbericht.
Zo is de woningbouw niet mogelijk voor 2052. En staat de positie voor de scheepsreparatiewerf van Damen in Amsterdam-Noord onder druk. Lees hier de reactie van ORAM.