Samskip voerde al shortsea-diensten vanuit Rotterdam en biedt spoor-, binnenvaart- en wegvervoerders nu een nieuwe verbinding op Ierland aan via Amsterdam.
“De lancering van de service komt in een periode waarin importeurs en exporteurs van goederen tussen Ierland en Europa hun opties afwegen naarmate de gevolgen van de Brexit voor het beheer van de toeleveringsketen duidelijk werden”, aldus Thijs Goumans, hoofd van Ireland Trade, Samskip. “De wekelijkse verbinding betekent dat Ierse importen post-Brexit-uitdagingen met betrekking tot goederen kunnen omzeilen. Tegelijkertijd profiteert de export van een groter bereik naar EU-markten in Noord-Nederland, Duitsland en daarbuiten.”
Zekerheid
De vrachtmarkt tussen Ierland en Noord-Europa bevindt zich in een dynamische fase. Goumans: “Lijndiensten voor containers van/naar Amsterdam bieden supply chain-managers die de Nederlandse en Duitse markten bedienen de zekerheid waarop ze hun bedrijfsgroei kunnen afstemmen. Afhankelijk van het succes van Amsterdam-Dublin volgt er uitbreiding van de lijn naar andere havens in Ierland.
Strategische positie
Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “We zijn erg blij met deze uitbreiding van het shortsea netwerk van de haven. Het onderstreept de kracht van de diensten die Samskip en TMA Logistics bieden, evenals de strategische positie van de haven van Amsterdam in Europa. Ierland is een sleutelmarkt en in deze snel veranderende tijden biedt een directe verbinding enorme kansen. We zullen blijven samenwerken met TMA, Samskip en internationale partners om van deze service een blijvend succes te maken.”
Verdere groei
“Samskip’s bestaande railverbinding naar Duisburg en TMA’s congestievrije vervoer over de weg vanuit Amsterdam bieden groeimogelijkheden in de sector fast moving consumer goods (FMCG-volumes) op Ierland v.v. export van farmaceutische en zuivelfabrieken”, aldus Michael van Toledo, General Manager TMA Logistics Amsterdam. “De service past helemaal bij onze ambities om Amsterdam te laten groeien als belangrijke hub voor shortsea-containeractiviteiten. En omdat containervervoer over de weg via Engeland vertraging oploopt door Brexit, lijkt verdere groei van de verbinding vanuit Amsterdam richting Zuid-Ierland v.v. kansrijk.”