De casestudie is opgezet in samenwerking met Port of Amsterdam, Ecolog en Tata Steel. Importeren van groene waterstof is kostbaar de opstartfase, maar op lange termijn financieel rendabel, aldus Invest-NL. De organisatie investeert onder meer in projecten die impact hebben op een betere toekomst.
Vraag te groot
Groene waterstof is essentieel om sectoren die moeilijk te elektrificeren zijn, zoals zware industrie, transport en luchtvaart, te verduurzamen. De Nederlandse groene waterstofproductie kan de toekomstige vraag niet aan, vanwege hoge productiekosten en een beperkte capaciteit aan hernieuwbare energie. Import van waterstof uit regio’s waar hernieuwbare energie in overvloed aanwezig is en tegen lagere kosten wordt geproduceerd – zoals Oman, Spanje en Brazilië – biedt een betaalbare en schaalbare aanvulling op de binnenlandse productie.
Financieringskloof
NL-Invest wijst op de financieringskloof van € 2,4 miljard in de eerste tien jaar van het project, ondanks dat op de lange termijn € 2 miljard aan rendement wordt voorzien. Om dit gat te dichten, ziet het onderzoeksbureau een bepalende rol voor de overheid. Concrete interventies, zoals een Contract-for-Difference (CfD), achtergestelde leningen, en aanpassingen in wet- en regelgeving bieden zekerheid aan investeerders en versnellen de ontwikkeling van een stabiele markt voor groene waterstof.
Aggregator nodig
Om de import te realiseren, is samenwerking tussen publieke en private partijen noodzakelijk. Naast de genoemde interventies vanuit de overheid is een cruciale rol weggelegd voor een aggregator. Dit is een partij die vraag en aanbod bundelt en lange-termijncontracten aangaat met zowel producenten als afnemers.
Blauwdruk voor Europa
Port of Amsterdam meldt dat het nieuwe rapport van Invest-NL dient als voorbeeldcase en is ook van waarde voor andere importprojecten. Het bevat een analyse over de verschillende sectoren waar groene waterstof toegepast kan worden en toont hoe gerichte interventies groene waterstofimport niet alleen in Nederland maar in heel Europa haalbaar kunnen maken. De haven van Amsterdam is daarbij strategisch gepositioneerd als knooppunt voor Noordwest-Europa.
Bron: Port of Amsterdam