Afgezien van het aantal complimenten, kwam er ook veel tips en suggesties uit het onderzoek naar voren. Die worden door de organisatie uitgebreid beoordeeld en meegenomen naar de volgende editie. Veel bezoekers die reageerden op de enquête vragen of meer bedrijven hun deuren willen openen voor het publiek. Bezoeken aan de scheepswerf van Damen, zowel Shiprepair als Oranjewerf worden bovengemiddeld goed gewaardeerd.
Bijna 50 haventours
Zeehavendagen Amsterdam opereerde dit jaar voor het eerst in de IJhaven, omringd door de Passenger Terminal Amsterdam en de kop van het Java-eiland. Daar bood de organisatie bijna 50 verschillende haventours aan. Zeehavendagen Amsterdam streek voor het eerst neer op deze locatie en had daardoor te maken met aantal kinderziektes. De organisatie verwacht die in 2025 onder de knie te krijgen. Daarbij gaat het met name om het verbeteren van de logistiek, bewegwijzering, toegankelijkheid en informatieverspreiding.
Promotie Event Techniek
Voor het eerst dit jaar werd onder de vlag van Zeehavendagen het Promotie Event Techniek (PET) editie Haven georganiseerd om basisschool- en brugklasleerlingen iets te laten proeven van het werk in de haven. Dat leverde een toestroom op in de PTA van meer dan 1.000 kinderen. Door de goede ervaringen tijdens het PET is het zeer waarschijnlijk dat het evenement in 2025 terugkeert.
MBO- en HBO-studenten
Zeehavendagen Amsterdam was ook het domein van MBO- en HBO-leerlingen. Hun dag begon met een hackathon, gevolg door een kennismaking met havenbedrijven en rondleidingen bij onder meer Damen en Feadship. Volgend jaar keert MBO/HBO-dag terug in een andere hoedanigheid, zonder een specifieke banenmarkt. Het doel is het aanprijzen van de vacatures in de haven te integreren in rondleidingen en op het evenemententerrein van Zeehavendagen in en rond de IJhaven.
Groot publiek
Het weekend van Zeehavendagen speelde zich grotendeels af in de IJhaven en op het Java-eiland. Hier was het kiezen uit bijna 50 verschillende tourtjes en havenrondvaarten. Op het vaste land kon je flaneren langs haven- en havengerelateerde bedrijven. Grote trekpleister waren opnieuw de demonstraties van de Douane en de Koninklijke Marine. Laatstgenoemde trakteerde de bezoekers op Open Schip op de Zr.Ms. Johan de Witt. Dit amfibisch vaartuig alleen trok al 7.000 kijkers.
Zaanstad
In hetzelfde weekend kon het grote publiek onder de noemer Zeehavendagen Zaanstad genieten van een programma aan en op de Zaan. Met schepen aan de kade en demonstraties van de Zaanse maakindustrie ter hoog van de Westzijde in het historische deel van Zaandam. Hieraan werd meegewerkt door onder meer Cargill, Verkade, Duyvis-Wiener en de Ahold-Delhaize Coffee Company. Tegelijkertijd bood het programma rondleidingen bij Zaanse bedrijven en een tour over de Zaan onder leiding van een gids. In totaal trok dit onderdeel van Zeehavendagen – dat tevens deel uitmaakte van het jubileumjaar 50 jaar Zaanstad – voor meer dan 2.500 bezoekers.
Totaal aantal bezoekers
In totaal werd de derde editie van Zeehavendagen Amsterdam – verspreid over het Noordzeekanaalgebied – bezocht door bijna 20.000 bezoekers; een record in het prille bestaan van het evenement.
Klik hier voor het beeldverslag.