Het bunkeren van waterstof voor schepen is een belangrijke ontwikkeling voor de verduurzaming van de havens van IJmuiden en Amsterdam en de scheepvaart. Varen op waterstof draagt bij aan de ambitie van de provincie Noord-Holland om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Windcat Workboats onderzocht samen met Omgevingsdienst IJmond, Zeehaven IJmuiden N.V. en Port of Amsterdam wat er nodig was om het bunkeren van waterstof mogelijk te maken. Omgevingsdienst IJmond heeft namens gemeente Velsen een omgevingsvergunning verleend voor deze activiteit.
Sleutelrol Noordzeekanaalgebied
De Noordzee wordt gezien als een belangrijke locatie voor de aanvoer van duurzame energie. Vanuit het Noordzeekanaalgebied zal een groot deel van de geplande 21 GW wind op zee voor 2030 worden gerealiseerd en onderhouden. Nu de schepen die richting windparken gaan op waterstof kunnen bunkeren, wordt het werken aan deze transitie zo schoon mogelijk gemaakt.
KNVR Shipping Award
Met de waterstof bunkervergunning verwacht ook Windcat Workboats het gebruik van waterstof als groene brandstof te kunnen versnellen. Maar dat er überhaupt al gebruik wordt gemaakt van een op waterstof gedreven vaartuig is volgens de Maritime Awards commissie een nominatie waard.
De Hydrocat 48 wordt ingezet om bemanning van en naar offshore windparken te vervoeren voor de bouw en het onderhoud van windparken. Omdat het vaartuig de eerste op waterstof aangedreven Crew Transfer Vessel (CTV) is, werd Windcat Workboats genomineerd voor de KNVR Shipping award. Wie uiteindelijk met de award naar huis kan, weten we pas in november wanneer de prijzen tijdens het gala worden uitgereikt.