De testcase is ontwikkeld op initiatief van Amports in samenwerking met de Gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en twaalf bedrijven uit de haven van Amsterdam. Aanleiding is een enquête voor leden van Amports over werkgelegenheid in de haven, waaruit naar voren kwam dat vacatures moeilijk zijn in te vullen. Het doel van het traject is om verder te onderzoeken waar de knelpunten zitten en in hoeverre de partners het huidige matchmaking-traject kunnen verbeteren. Lees hier meer over de totstandkoming van de pilot
Havensafari’s
Belangrijk onderdeel van het project is affiniteit met de haven te ontwikkelen onder de jeugd aan de hand van havensafari’s. Uit gesprekken met de pilot deelnemers (havenbedrijven) werd het belang van het enthousiasmeren bij een jongere doelgroep onderstreept. “We moeten jonge mensen eerder informeren over werken in de haven zodat ze –wanneer ze een stage of een baan zoeken- eerder geneigd zijn om te kijken naar deze sector.” Om hierin de eerste stappen te maken werd de challenge ‘Wat wil ik later worden?’ gecreëerd. Zo maakt deze doelgroep op interactieve en speelse wijze kennis met de havens van Amsterdam.
Humor en dynamiek
Ondanks het wisselvallige weer zat de sfeer op maandagmiddag 5 juli aan boord van de rondvaartboot ‘River Dream’ er goed in. De jongeren kwamen vol energie in groepen aan in Amsterdam-Noord. Eenmaal aan boord werden zij verwelkomt door de Young Professionals uit de haven, hun nieuwe begeleiders voor deze tour door het havengebied. Vervolgens werd iedereen ondergedompeld in leuke weetjes over dit gebied. Speciale gast was ‘Amsterdammer van het Jaar’ en ‘Oprichter Studiezalen’, Abdelhamid Idrissi. Hij gaf de jongeren een peptalk en vroeg hen naar hun ambities.
Wat wil jij later worden?
In groepen van 2-3 moesten de jongeren samen met hun Young Professional uit de haven een aantal vragen beantwoorden om hun kennis te testen over de Amsterdamse haven. Daarna begon de challenge. Een uitdaging waarin de beeldvorming van deze jongeren over specifieke banen in de haven centraal stond. De tieners moesten namelijk onderzoeken welke werkzaamheden bij een bepaalde baan worden uitgevoerd, welke opleiding of zelfs kleding bij een specifieke job hoort. Het groepje dat zo dicht mogelijk bij de realiteit zat won de challenge.
Winning team
Met een challenge ook een winnaar… En wat voor een winnaar! Het groepje van Koopman Car Terminal won de opdracht. Zij wisten veel te vertellen over het bedrijf Koopman én het beroep schadeherstelspecialist. Van de juiste opleiding tot salaris en werkzaamheden. Zij gingen naar huis met vrijkaarten voor het Scheepvaartmuseum, een bioscoopbon en natuurlijk –net zoals ieder groepje- met boordevol informatie over de vierde haven van Europa.