Maarten van den Burger is de nieuwe Regio-Manager van Peinemann Heftrucks B.V. ‘Wij zijn gek van techniek en rusten niet voordat onze klant optimaal geholpen is. Meedenken kan heel vér gaan.’
Passie voor techniek
Tijdens de wandeling door de werkplaats op weg naar kantoor op 1 hoog, wijst Maarten op een Lotus Super Seven. De prachtige vintage raceauto blijkt een vrijetijdsproject van zijn werkplaats chef. ‘Die heeft hier veel uren van zijn vrije tijd aan gegeven, van het de eerste ontwerptekening tot de afbouw. Hij is alleen nog met de motorkap bezig, maar die zit er binnenkort ook op.’ En dat is helemaal niet erg, want het levert een fascinerend zicht op een compositie van assen, cilinders, zuigers, kleppen en drijfstangen van de lichte, wendbare sportwagen.
Een genot voor het oog en bovendien illustreert het twee `belangrijke pijlers die bijdragen aan het succes van Peinemann: passie voor techniek gepaard aan creativiteit om out of the box te ontwikkelen en maken. ‘Modificatie van machines, zodat ze nóg robuuster worden en het toesnijden ervan op specifieke werkzaamheden bij onze klanten is voor ons een doorgaand proces’, vertelt Maarten. ‘Eigenlijk zijn we hier een groot kennishuis.’ Kennis die voortkomt uit belangstelling en betrokkenheid en die Peinemann helpt haar servicefilosofie vorm te geven. ‘Die filosofie komt er kort en simpel gezegd op neer dat een stap extra voor onze klant er gewoon bijhoort.’
Organische opvolging
Maarten loopt van kinds af aan al in de havens en industrie rond, dagelijks het zakelijke decor van zijn vader. Dick begon zijn carrière ruim 40 jaar geleden bij Mageon, de toenmalige importeur van Caterpillar heftrucks. Na een periode van 12 jaar verkocht hij het bedrijf en ging hij in dienst bij Peinemann Heftrucks BV als adjunct directeur van de toen nog op te richten vestiging in Amsterdam. Nu wordt de opvolging van een vader door een zoon vaak als een ritje in de kruiwagen gezien, maar die schijn heeft Maarten zeer zeker niet tegen. […]
‘In deze functie ben ik eindverantwoordelijk voor personeel en organisatie en de richting waarin we met zijn allen gaan.’ Voordat die richting ter sprake komt, schuift Dick, gepensioneerd maar als adviseur nog verbonden aan Peinemann Heftrucks, ook even aan. Gevraagd naar de relatie tussen het bedrijf en de Amsterdamse haven, brandt hij los. De visies van het havenbedrijfsleven en het stadsbestuur lopen ver uiteen, vindt hij. ‘Het stadsbestuur meent dat Amsterdam een metropool moet zijn. Maar wat is de definitie daarvoor? Dat is een enorm grote stad waarin de levenskwaliteit naar beneden gaat maar de welvaart toeneemt. Ik zie dat als een ontmenselijking van de leefomgeving. Je mag me gerust ouderwets noemen, maar met je kinderen naar een hal gaan om te spelen vind ik slecht. Ga lekker naar een park met ze.’
Dit interview is gepubliceerd in het Ways to Sea jaaroverzicht 2023. Bestel het gratis magazine via de button!