Op- en Overslag Meppel is vooral gespecialiseerd in op- en overslag van verschillende wegenbouwproducten en afvalstoffen. Tijdens de uitreiking toonde Oosterhuis zich de meest bescheiden terminal-operator ooit. ‘Het enige wat we doen is bootje leeg, of bootje vol.’
Oosterhuis is nauw betrokken bij een pilot om restafval via binnenvaart van Limburg naar Drenthe te vervoeren, waar het op een duurzame manier gerecycled wordt. Daarnaast heeft hij een rol gespeeld in de lobby voor de verbreding en verdieping van het sluiscomplex in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand.
Havendiner
Tijdens het jaarlijkse havendiner gaven nog enkele andere prominenten uit de sector hun visie op de Zwolse havens. Zo zit Overtoom, ondanks zijn rol als ceo van Port of Amsterdam, al jaren in de Raad van Advies van Port of Zwolle. Hij adviseerde de lokale politiek vooral om Port of Zwolle een zwaardere rol te geven binnen de regio om zo de uitdagingen aan te kunnen pakken, zoals die van de energietransitie en de circulaire economie. Bijvoorbeeld door het havenbedrijf zelf gronden uit te laten geven. Want ruimtegebrek is niet alleen in Amsterdam, maar ook in de regio Zwolle een uitdaging, zo heeft onderzoekbureau STEC opgemerkt in een recent rapport.
Geen grond meer
‘Er is in Port of Zwolle geen ruimte meer (vrij) uitgeefbaar. Op een paar hectare na, zijn alle kavels in de havengebieden uitgegeven en ook alle droge kavels op Hessenpoort onder optie. Door het gebrek aan uitgeefbare ruimte is de beoogde transitie lastig vorm te geven. Immers, hierdoor is de extra ruimtevraag die ontstaat niet te accommoderen’, concludeert STEC.
Volgens Port of Zwolle-ceo Jeroen van den Ende is de ruimtegebrek op dit moment misschien wel het grootste probleem binnen het havengebied. ‘Ik word vaak gebeld door bedrijven die hier ruimte willen kopen. Mijn commerciële hart bloedt als ik dan ‘nee’ moet verkopen.’
De diepzeehavens in West-Europa zijn volop bezig met investeren in waterstof. Maar Koster waarschuwde dat we met een waterstofhub in Rotterdam de energietransitie nog lang niet voltooid hebben voor de scheepvaart. ‘Is waterstof het antwoord? We kijken ook naar ammoniak en e-methanol. Onze reders moeten wel overal kunnen bunkeren. Rotterdam of Amsterdam kan iets misschien wel goed regelen. Maar als we naar Spanje varen, moeten we ook daar bunkeren. 80% van onze leden is actief in de zee- en riviervaart. Ook havens als die in regio Zwolle moeten dus ook denken aan de juiste en voldoende bunkerfaciliteiten.’
En waar diverse havens inzetten op walstroom, had Koster ook daar nog een kritische noot. Ze refereerde vooral aan de congestie op het elektriciteitsnet in Amsterdam. ‘Als je een cruiseterminal in Amsterdam van walstroom wilt voorzien, ligt vervolgens heel IJburg plat. Daar is dus nog echt een hoop werk aan de winkel.’