De MoU is gebaseerd op een eerdere overeenkomst tussen Saoedi-Arabië en de Nederlandse overheid, met als doel de samenwerking op het gebied van energietransitie en waterstof, evenals het opzetten van internationale toeleveringsketens, te versterken. Als onderdeel van deze samenwerkingsovereenkomst zullen ACWA Power, Zenith Energy Terminals en GasLog een grondige haalbaarheidsstudie uitvoeren om een handelscorridor voor vloeibare groene waterstof te creëren tussen de productielocaties van ACWA Power en de terminal van Zenith in de Amsterdamse haven. Deze overeenkomst werd ondertekend tijdens het Saudi-EU Investment Forum in Riyad, dat werd georganiseerd door het ministerie van Investeringen van Saoedi-Arabië (MISA) en de Europese Unie.
Groene waterstof pionier
ACWA Power is ‘s werelds grootste particuliere waterontziltingsbedrijf en is een pionier op het gebied van groene waterstof. Het bedrijf streeft ernaar een grote producent van groene waterstof te worden en ontwikkelt momenteel diverse productiefaciliteiten, waaronder het NEOM Green Hydrogen Project. Een deel van de geproduceerde waterstof is bestemd voor export, met een specifieke focus op de Europese markt.
Vloeibare waterstof in Amsterdam
Zenith Energy Terminals werkt aan een open toegankelijke vloeibare waterstof importfaciliteit in Amsterdam, waarmee waterstofproducenten toegang krijgen tot de Nederlandse en Europese markten. De terminal is ontworpen om de import en opslag van vloeibare waterstof in Amsterdam te vergemakkelijken. Deze infrastructuur biedt waterstofproducenten, zoals ACWA Power, de mogelijkheid om vloeibare waterstof om te zetten in gas voor levering en distributie binnen de haven en het achterland, evenals voor export via pijpleidingen, binnenvaartschepen en vrachtwagens. Zenith werkt nauw samen met GasLog, een vooraanstaande wereldwijde leverancier van scheepvaartdiensten voor vloeibaar aardgas (LNG), om gespecialiseerde schepen te ontwikkelen voor het veilige en efficiënte transport van vloeibare waterstof.
Grensoverschrijdende inspanning
Dorine Bosman, Chief Investment Officer van Port of Amsterdam, benadrukt het belang van deze samenwerking: “Wij geloven dat groene waterstof een belangrijke rol speelt in de wereldwijde uitdaging om CO2 uitstoot te verminderen, maar het zal een gezamenlijke en grensoverschrijdende inspanning vergen om het potentieel ervan te realiseren. De overeenkomst tussen de regeringen van Nederland en Saoedi-Arabië is een goed voorbeeld van een dergelijke inspanning en heeft de basis gelegd voor de MoU dat we ondertekenen. Met deze MoU willen de partners een belangrijke bijdrage leveren aan de wereldwijde energietransitie, door zich te richten op de ontwikkeling van corridors voor vloeibare waterstof die kunnen voorzien in de lokale vraag en die de Amsterdamse haven zullen gebruiken als toegangspoort tot de Europese markt.”
Te weinig groene energie voor groene waterstof.
In Nederland is er niet voldoende groene energie (zon en wind) beschikbaar om in de behoefte aan groene waterstof te voorzien. Daarom streeft Port of Amsterdam ernaar waterstof te importeren uit landen waar voldoende groene waterstof kan worden geproduceerd met behulp van zonne- en windenergie. Samen met terminals in de Amsterdamse haven, waaronder Evos en Zenith, de Gemeente Amsterdam, het Programmabureau Noordzeekanaalgebied, SkyNRG en Hydrogenious, wordt er samengewerkt in het consortium H2A om de ontwikkeling van een importketen voor groene waterstof mogelijk te maken.
Bron: Port of Amsterdam