De zuidelijke installatie werd buitengewoon snel gerealiseerd, met een indrukwekkende oplevering in slechts zes weken. In medio september werden de oude boeien verwijderd en vervangen door tien afmeerpalen en vijf drijflichamen. Hoewel dit op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, was het in werkelijkheid een uiterst precieze onderneming. De enorme buispalen, met een diameter van 2 meter, een lengte van 38 meter en een gewicht van 70 ton, moesten worden geplaatst op open water, inclusief het omgaan met de golfslag van passerende schepen. Het succes van deze operatie was voornamelijk te danken aan grondige voorbereiding, waarbij de aannemer de verschillende onderdelen vooraf zoveel mogelijk in elkaar zette om een snelle on-site installatie mogelijk te maken.
Verbeterde nautische veiligheid en grotere capaciteit
Voorheen waren zeeschepen afgemeerd tussen drijvende boeien, wat problematisch was bij harde wind voor passerende schepen. De nieuwe installatie, echter, is permanent verankerd in de bodem, waardoor de schepen tijdens boord-boord overslag stevig op hun plaats blijven, ongeacht de weersomstandigheden. Dit leidt tot een verhoogde nautische veiligheid en biedt meer doorvaartruimte voor schepen die naar de Vlothaven varen. Bovendien kan de nieuwe installatie nu zeeschepen met een lengte tot 300 meter afhandelen, in plaats van de vroegere maximale lengte van 260 meter.
EU-subsidie voor projectuitvoering
Dit project kon gerealiseerd worden dankzij subsidie van de Europese Unie, als onderdeel van het CEF-programma (Connecting Europe Facility). De investering draagt bij aan de verbetering van de Europese transportinfrastructuur. Voor meer details over de aanleg van de nieuwe installatie, verwijzen wij je door naar Port of Amsterdam.