Het logistieke pand, dat twee etages gaat tellen, moet al in 2021 voor een emissievrije logistiek zorgen voor onder meer pakketten en bouwmaterialen in de hoofdstad, via de waterwegen en elektrisch aangedreven trucks en bestelwagens.
160 miljoen euro
Het gaat de initiatiefnemers daarbij niet alleen alleen om de uitstootvrije bevoorrading van de hoofdstad, maar ook om een stuk groene retourlogistiek, heet het. In totaal willen de twee zakenmannen via Larendael Investments een bedrag 160 miljoen euro investeren in het project Amsterdam Logistic Cityhub (ALC), dat amper zeven minuten varen van de stadskern komt te liggen.
Erfpacht afgekocht
Onder meer is voor een niet nader gespecificeerde periode het erfpachtrecht van het havenperceel (tien hectare groot) aan de Ankerweg afgekocht bij havenbedrijf Amsterdam. Die kavel was enige tijd geleden al teruggegeven aan de havenbeheerder. Voorheen was het terrein in gebruik bij de chemieproducent Chemtura (bestrijdingsmiddelen), dat in 2017 werd overgenomen door het Duitse Lanxess. Dat sloot de Amsterdamse fabriek vorig jaar. Het gebied wordt momenteel gesaneerd, aldus het havenbedrijf.
The last mile
Volgens directeur Wouter Moll van ALC moet het centrum straks ‘een duurzame oplossing bieden voor de toenemende logistieke belasting van Amsterdam en de ‘last mile’ verzorgen binnen de stadsring. Behalve de opslagruimte van 125.000 vierkante meter komt er over twee jaar ook een kantoorpand van ruim 10.000 vierkante meter, zegt hij. Het dc biedt naast palletopslag ook aanvullende logistieke diensten aan, zoals het verpakken van goederen, labelen of sorteren van pakketten.
Bron: Nieuwsblad Transport