Voor het plaatsen van de pijlers werd het Belgische Scaldis ingeschakeld, bekend met projecten van deze omvang. De Gulliver is van buitencategorie. Het gevaarte is 108 x 48 meter, beschikt over twee kranen van elk 90 meter hoog en hijst maximaal 4000 ton. Enkele honderd mensen waren dit weekend betrokken bij het afzakken van de betonkolossen.
Vullen met zand
De pijlers waren tijdens het hijsen nog hol en op deze manier niet te zwaar om op te tillen. Nu ze op hun plek staan worden ze gevuld met zand. Komende zomer dient de volgende mijlpaal zich aan, als de wanden worden geplaatst. In het najaar wordt dan de zakdeur in de constructie aangebracht. Deze deur is nodig om schepen te laten passeren voor het onderhoud aan het gemaal. Volgens planning wordt de zoutdam eind 2024 in gebruik genomen.
Verzilting
De zoutdam is een constructie om zoutwater selectief af te voeren naar de Noordzee, waarmee Rijkswaterstaat verdere verzilting van het Noordzeekanaal door het gebruik van Zeesluis IJmuiden voorkomt. Via Zeesluis IJmuiden stroomt namelijk veel meer zoutwater het Noordzeekanaal in dan via de Noordersluis. Te veel zoutwater heeft negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater.
Brievenbus
De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.
Jaar bouwen
De bouw van zoutdam IJmuiden is ruim een jaar geleden gestart. De verschillende onderdelen, zoals de pijlers en de wanden van de zoutdam worden op land voorgebouwd. Voor de pijlers is ongeveer 1000 m3 beton per pijler gebruikt. De pijlers zijn in acht stappen van 3,25 meter opgebouwd op een voet van 1,5 meter hoog.