Krapte op de arbeidsmarkt, een imagoprobleem en een groot gat tussen het onderwijs en het Amsterdamse havenbedrijfsleven. Dat was de conclusie dat leidde tot de ontwikkeling van het stimuleringsprogramma Werken in de Haven. Samen met het bedrijfsleven, ORAM, Amports, Port of Amsterdam en de Gemeente Amsterdam (Masterplan Nieuw – West) is besloten om keihard te werken aan de match én de promotie voor de doelgroep jongeren, zij-instromers en werkzoekenden.
Campagne
Een belangrijke pijler in het stimuleringsprogramma was de ontwikkeling van de website werkenindehaven.amsterdam en de social media kanalen. Aan het uitgangspunt ‘’zijn waar de doelgroep zich bevindt’’ werd hard gewerkt. In april werden de online kanalen gelanceerd en kon online contact worden gezocht met de doelgroep.
Met een stoere en urban-style campagnebeeld werd op Tiktok, Snapchat, Meta en LinkedIn actiegericht opgeroepen om te kiezen voor een carrière in de haven. In de periode augustus t/m juni heeft de campagne 576.365 jongeren, zij-instromers en werkzoekenden bereikt en was de conversie 6.924. Groei was daarom te zien in de website bezoeken, aanmeldingen voor de banenmarkt en heeft geleid tot maar liefst 31 online sollicitaties.
De haven ligt niet in het vizier
Het eerste jaar van het stimuleringsprogramma werd qua activiteiten in september 2023 afgetrapt met een educatieve rondvaart in de Amsterdamse haven met zo’n 60 studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Ondanks hun keuze voor een logistieke studie lag de haven niet in hun vizier. Na twee uur oriënteren was de eerste stap gezet. En de deur geopend naar stages en onderzoek casussen die later in het schooljaar werden gehost. Zo gebeurde dat ook bij Hogeschool Inholland en het ROC van Amsterdam.
Naast inhoudelijke verbinding maken met het onderwijs werd er ook deelgenomen aan stage- en banenmarkten, promotie-events én is de eerste klas met werkzoekenden voor de routeplan Haven gestart. Vanaf de start tot en met juli ‘24 zijn er in totaal 3.114 ontmoetingen geweest met de doelgroep.
Aanbevelingen jaar #2 De ondernemer aan zet.
Naast activiteiten en campagne uitingen werd het afgelopen jaar ook achter de schermen gepuzzeld met lange termijn ontwikkelingen. Hoe kunnen we de opleidingen goed en structureel laten aansluiten op de praktijk met oog op innovatieve thema’s zoals energietransitie en digitalisering? En hoe zorgen we voor een leer-werktraject bij de werkgever waar ook thema’s zoals leven lang ontwikkelen en duurzame inzetbaarheid worden gewaarborgd? Op deze punten wordt het tweede jaar speciaal de nadruk gelegd. De ondernemer aan zet in samenwerking met onderwijs en overheid.