Van Hattum & Blankevoort, in opdracht van Rijkswaterstaat bezig met de bouw van het project, was getuige van het moment. Net als oud-havenmeester van Amsterdam Cor Oudendijk, die in 2017 zijn havenpenning schonk aan het beton van één van de deurkassen van Zeesluis IJmuiden. Winnaars van de Havenpenning, die jaarlijks wordt uitgereikt op het Amports Havengildediner, hebben zich bijzonder verdienstelijk gemaakt voor de haven van Amsterdam. Als je die status hebt verdiend is het ook niet zo verwonderlijk dat je het bronzen kleinood laat vereeuwigen in bouwwerken die cruciaal zijn voor het voortbestaan van de haven.
Commitment
“Dit bouwwerk biedt straks de garantie op het functioneren van de haven ook in drogere perioden”, aldus Noorman. “Ik zie het ook als een resultaat van de commitment die Rijkswaterstaat toont om de Amsterdamse haven in optimale conditie te laten functioneren. Daarbij is dit project na Zeesluis IJmuiden opnieuw een toonbeeld van Nederlandse waterbouw. Een specialisme waar de rest van wereld ons van kent en wat we moeten uitdragen.”
Afzinken
Noorman’s Havenpenning ligt vanaf vandaag in het hoogste punt van de zuidelijke betonnen pijler van de zoutdam. Deze staat nu nog 27,5 meter boven de grond, maar steekt na het afzinken nog maar anderhalve meter boven water uit. De hele constructie wordt door Van Hattum & Blankevoort voorgebouwd op land en volgend jaar op zijn plek gezet.
Selectieve onttrekking
Opdrachtgever Rijkswaterstaat noemt de zoutdam in wording een soort (zoutwater)brievenbus. Bij het schutten van de schepen stroomt er elke keer zout water het Noordzeekanaal op en dat heeft schadelijke effecten op natuur, landbouw en proceswater. Selectieve onttrekking moet de toename van zout water tegengaan. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater stroomt het door een opening onderin de constructie terug naar zee. Het zoete water wordt tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal. Van Hattum & Blankevoort bouwt de constructie in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex in IJmuiden.