Port of Amsterdam geeft aan dat de haven alle gezondheidsrichtlijnen en aanbevelingen van autoriteiten in acht neemt. Wat inhoudt dat ook het personeel van haven- en havengerelateerde bedrijven zoveel mogelijk thuis werkt, voldoende onderlinge afstand houdt en zorgt voor een goede persoonlijke hygiëne.
Italië
Uit een rondvraag in haven van Amsterdam blijkt dat het bedrijfsleven zich probeert aan te passen aan de regels van het kabinet. Sprake van stagnatie in de operatie is er op sommige vlakken, maar voor het overgrote deel is het business-as-usual met weliswaar minder personeel op de vloer. “Bijvoorbeeld een lading aluminium halffabricaten die naar Italië moet en niet door kan omdat de fabriek daar is gesloten”, meldt Jeroen Brauns vanuit de terminals van VCK Logistics in Westpoort. “Die lading blijft dus hier op de terminal staan. Zo ook een zending papier voor folders die niet meer worden afgenomen omdat reclamemateriaal door de coronacrisis overbodig is geworden. Die congestie mag niet te lang meer duren, omdat we dan ruimteproblemen krijgen.”
Geen lockdown
Brauns snapt dat thuiswerken op dit moment noodzakelijk is. “Er is alleen een kritische hoeveelheid fysiek- en administratief werk hier op de terminal waar mensenhanden bij nodig zijn. Dus als die mensen hier niet mogen zijn, dan stokt de uitvoer van producten. We zitten dus niet te wachten op een lockdown. De haven moet open blijven.” Is er ook vrees om business kwijt te raken? “VCK heeft veel vaste klanten, dus dat zorgt gelukkig voor continuïteit. Het genereren van new business ligt wel even op zijn gat. Dus als we de komende weken niet ‘naar buiten’ mogen, dan gaan we terugzien in de jaaromzet, maar niet heftig”, aldus Jeroen Brauns.
Minder globaliseren
Brauns hoopt vooral dat we iets leren van deze crisis. “Moeten we niet minder globaliseren”, vraagt hij zich af. “De handel meer lokaal betrekken dan producten en uit het Verre Oosten halen. Kunnen we als consument en bedrijfsleven ook genoegen nemen met minder? Ik hoop op een verandering in mentaliteit. Na de crisis van 2008 en de wederopstanding daarna zijn we gewoon doorgegaan met wat we altijd deden. Ik vind dat niet meer aanvaardbaar.”
45 ZZP’ers
Nu ZZP’ers als gevolg van de coronacrisis hard worden getroffen in hun (opdrachten)portefeuille, roept dat vragen op of dat ook zelfstandigen in de haven treft. Bij het Corps van Vletterlieden vof in IJmuiden zijn circa 45 bootmannen actief, die allemaal hun eigen broek moeten ophouden. Elke bootman die instroomt na de 1-jarige opleiding van het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam gaat als zelfstandige binnen de vof van start. Voorzitter van Corps is Mark Emmelot, eerder dit jaar voor een tweede termijn herkozen. “Onze salarissen zijn geen jaar hetzelfde. Dat schommelt”, zegt Emmelot. “Alles gaat elk jaar in de grote pot en na aftrek van de kosten wordt wat overblijft per hoofd verdeeld. De kans bestaat dat we dit jaar wat minder overhouden, maar daar kan ik nu nog niks zinnigs over zeggen.”
Daling door cruisevaart
De core business van Vletterlieden – en het verderop gelegen Koperen Ploeg – is het vast- en losmaken van zeeschepen en het begeleiden van alle schepen in en rond de havens en sluizen van IJmuiden. Mannen uit het Corps worden ook als runner ingezet als bemanning op onbemande schepen. Het bevoorraden van schepen met licht en klein materiaal of het plaatsen van olieschermen bij calamiteiten behoort ook tot het takenpakket. Emmelot: “We zien een lichte daling in het aantal schepen dat binnenkomt, maar dat heeft te maken met de vorige week uitgevaardigde stop op de cruisevaart. Ik verwacht ook nog een lichte daling in het vrachtvervoer over water. Goed nieuws dat China alweer aantrekt, want anders zou er sprake zijn van een grotere dip groter. Moeilijk in te schatten of we dit jaar nog door een dieper dal zullen gaan.” Wijzend naar de overkant waar bulkgoed wordt gelost bij Tata Steel: “Als het daar regent, dan druppelt het bij ons. Hopelijk blijft dat zo!”