Het is een ingewikkelde operatie, omdat de lichtste damdelen 600 en de zwaarste delen 900 ton wegen. Als de klus is geklaard zet Rijkswatertstaat een cruciale stap gezet opweg naar voltooiing van dit unieke project in het spuikanaal naast Zeesluis IJmuiden. De bijzondere constructie steekt nu nog uit het water, maar verdwijnt met het afzakken voorgoed onder water. Het project is uniek in de wereld en wordt uitgevoerd Aannemerscombinatie Van Hattum & Blankevoort (VHB) in opdracht van Rijkswaterstaat. De oplevering is gepland in de eerste helft van 2025.
Verzilting
De nieuwe zoutdam moet ervoor zorgen dat het water in het Noordzeekanaal niet te zout wordt. Sinds Zeesluis IJmuiden in gebruik is genomen komt er circa tienduizend ton zout naar binnen. En die verzilting heeft grote gevolgen voor planten, dieren en landbouwgrond rond het Noordzeekanaal.
Brievenbus
De zoutdam werkt als een soort brievenbus en maakt gebruik van het natuurkundige principe dat zout water zwaarder is dan zoet water. Het zoute water zakt vanzelf naar de bodem van het Noordzeekanaal, waar het via een opening onderin de zoutdam via het Spui- en Gemaalcomplex terug naar zee stroomt. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.