Grimaldi Lines vaart al sinds de jaren negentig op de vierde haven van Europa, maar met een verkregen 80% aandeel in de nieuwe Amsterdam Multipurpose Terminal (AMT) ligt de rederij op koers naar meer. Het Italiaanse familiebedrijf uit Napels wil van Amsterdam een regionale hub maken en uitgroeien tot een overslaghaven voor onder meer het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en de Baltische staten. Samen met TMA Holding welteverstaan, dat voor 20% medeaandeelhouder is van AMT.
Beide bedrijven namen onlangs de Exploitatie Maatschappij Amerikahaven (EMT)-terminal over, waardoor zij nu beschikken over meer dan 20 hectare oppervlak voor warehousing en twee kades van 300 en 500 meter voor zowel deep sea-, short sea- en binnenvaartschepen. In het verlengde van de deal rond AMT gaat ook 50% van de aandelen in USA-stevedoring van TMA Groep naar Grimaldi Group, waardoor beiden 50/50 aandeelhouder worden van dit bedrijf.
Noord-Europa-West-Afrika v.v.
De Great Lagos is één van de zes vrachtschepen uit de nieuwe G5-serie van het bedrijf. Het multipurpose RoRo-schip van 250 meter vaart op de Central Express Service die Noord-Europa aan West-Afrika verbindt. Ten opzichte van de G4-series van Grimaldi kunnen deze nieuwe schepen evenveel rollend materiaal, maar dubbel zoveel containers aan boord meenemen. Op termijn zal het complete zestal tussen Afrika en Europa actief zijn. Ook betekent het dat de RoRo-service tussen Amsterdam en Libië v.v., die tot voor kort alleen via Antwerpen verliep, verder gaat groeien.