‘Het gaat om een onderdeel van de supply chain dat om diverse redenen niet toekomstbestendig is’, aldus Marijn Moesbergen, Commercieel Manager bij Cargill. Hij vertelt hoe de samenwerking met Kotug ontstond en welke uitdagingen er voorbij kwamen. ‘We voeren al decennia met oude duw- en sleepschepen tussen Amsterdam en Zaandam, om onze cacao van de opslag in de haven naar de fabriek te transporteren. Dat waren vaak wat oudere schepen in particulier bezit die diesel verstookten. Die zijn niet te verduurzamen. Daarnaast speelt dat we tegelijkertijd de emissies in onze keten willen verlagen en zeker ook de geluidsoverlast willen terugdringen. Industrie en woningen liggen langs de Zaan echt heel dicht bij elkaar. Je vaart zodoende door de bebouwde kom. Zowel qua CO2-footprint als qua geluidsproductie heeft het elektrisch varen een heel positieve impact op de omgeving.’
CityBarge als voorbeeld
Er bestonden al wat elektrische alternatieven, waarvan CityBarge een bekend voorbeeld is. Moesbergen: ‘Met dat kleine elektrische schip worden bouwmaterialen, maar ook producten voor de horeca over het water vervoerd in de stad. Het Nederlandse familiebedrijf Kotug heeft een relatie met CityBarge. Traditioneel zitten zij in de grote sleep- en duwschepen en ze waren al aan het nadenken over het ontwikkelen van een grotere versie van die CityBarge. Met hen zijn we gaan kijken of een grotere opduwer geschikt zou zijn voor onze operatie. Dat leek inderdaad mogelijk.’