Containers
“De voornaamste oorzaak van de daling in containers is dat de productie in China stil kwam te liggen tijdens de eerste lockdown”, aldus Van den Ende. “Er was volgens het havenbedrijf geen aanvoer meer. Ook de sluiting van de retailwinkels in Nederland was van grote invloed. Producten die gekenmerkt worden als impulsaankopen werden niet meer gekocht en niet meer aangevoerd. Deze producten werden ook later niet meer extra ingevoerd om verkocht te worden. Het eerste halfjaar was gewoon een stuk minder en dat hebben we niet meer kunnen inhalen.” Ondanks de dalingen vindt Van den Ende dat de havens gezien de coronapandemie er ‘redelijk goed doorheen gekomen zijn’.
Bulk
De overslagcijfers van bulk (de overslag van droge en natte bulk, stukgoederen en projectlading) zijn licht gedaald in 2020. In 2019 werd er nog 7 miljoen ton overgeslagen tegenover 6,4 miljoen ton vorig jaar; een daling van 8,5%. Port of Zwolle zegt zich dit jaar te richten op digitalisering van de binnenvaart en havengelden. Ook wordt ingezet op circulaire haven- en bedrijventerreinontwikkeling door het stimuleren van bijvoorbeeld recyclen of op een groene manier stroom op te wekken. Van den Ende: “Mijn verwachting is dat 2021 een beter jaar wordt, maar in hoeverre is wel afhankelijk van hoe de coronacrisis en de wereldeconomie zich gaan ontwikkelen.
Tweehonderd bedrijven
Port of Zwolle is een multifunctionele haven voor droge- en natte bulk, containers, stukgoed en projectcargo. Vanuit het havengebied Zwolle, Kampen en Meppel opereren dagelijks ongeveer tweehonderd bedrijven, die ervoor zorgen ladingen vanaf hier snel weer op weg zijn naar de vervolg- of eindbestemming.