Het toekomstige directievaartuig van Port of Amsterdam is twintig meter en heeft een vermogen van 90 kilowatt. Het schip vaart op batterijen met een brandstofcel om een groter bereik te hebben en die brandstofcel draait volledig op waterstofdrager natriumboorhydride (NaBH4). Beter bekend als het witte poeder dat vroeger werd gebruikt als bleekmiddel en ook voorkomt als bestanddeel in waspoeder. Bij contact met ultrapuur water komt zowel de waterstof uit natriumboorhydride vrij, als de waterstof uit het water: dubbel zoveel waterstof dus.
TU Delft
Ir. Klaas Visser – universitair hoofddocent maritieme techniek aan de TU Delft – en zijn collega’s, zijn nu een jaar betrokken bij het onderzoek naar het gebruik van natriumboorhydride in de scheepvaart. De ontwikkelingen gaan snel. “We moeten nu deuren openen voor potentiële toepassingen”, meent Visser. Het onderzoek naar andere duurzame oplossingen voor de scheepvaart gaat ondertussen onverminderd door. Visser verwacht in de komende jaren meer pilots, bijvoorbeeld voor de binnenvaart. “De energietransitie, die gaat er komen. Maar de manier waarop, hoe we uiteindelijk brandstofcellen tot een betaalbaar en haalbaar alternatief kunnen maken, dat is de uitdaging voor de hele sector. Daar zullen we zeker uitkomen,” aldus Visser. “De maritieme sector is allang geen conventionele sector meer. We staan midden in de frontlinie van innovaties.”