De uitbreiding aan de IJ-zijde van het Centraal Station beslaat een banaanvormig gebied van 6.000 vierkante meter, gemaakt om te wandelen en te genieten van het weidse uitzicht over het IJ. Het project werd in opdracht van de gemeente Amsterdam gerealiseerd door (Amports-participant) Van Hattum en Blankevoort met VenhoevenCS architecture+urbanism. Hun ontwerp voor de boulevard in combinatie met de fietsenstalling leverde heb de in bouwers- en architectenkringen bekende Schreudersprijs 2022 op.
De jury van deze prijs roemt het zeer interessante concept dat bestaat uit een nieuwe toepassing van de bestaande zinktunneltechniek. Het bouwwerk heeft bovendien internationale allure en levert een significante bijdrage aan de stad, waarbij van de ‘achterkant’ van het CS een kenmerkende plek en een nieuwe voorkant gemaakt is.
Partners in het project zijn Volker Staal en Funderingen, Volker Wessels Infra Competence Centre, Homij Technische installaties, Van Kessel Sport en Cultuurtechniek, VenhoevenCS, Royal HaskoningDHV. De bouw van de IJ-boulevard vergde bijna 3 jaar en completeert Amsterdam Centraal Station, waarvan het eerste deel destijds werd opgeleverd in 1869, nadat de gemeenteraad van Amsterdam akkoord ging met de bouw van een open havenfront voor het Damrak.