Amsterdam heeft door haar ligging in combinatie met haar goede logistieke infrastructuur goede kansen om haar positie als containerhaven verder uit te bouwen. Onderzoeksbureaus WSP en Panteia geven aan dat het zeezijdige volume op Amsterdam sterk kan uitgroeien. Een quick-win hierbij is het verder doorontwikkelen van de short sea-verbindingen op Amsterdam. Op dit moment wordt 109.000 TEU ingevuld met de huidige short sea-diensten van onder andere Samskip. Verder zien de onderzoekers een mogelijke stijging in deep-sea overslag met de komst van de nieuwe zeesluis.
Met de nieuwe sluis liggen er kansen voor grotere containerschepen (15.000 – 18.000 TEU). Het deep sea-volume heeft ook potentie om feeder diensten aan te trekken, om op deze manier andere havens te bedienen. Een groei in feeder volume zou ook mogelijkheden creĆ«ren om meer short sea-verbindingen op Amsterdam aan te kunnen bieden. Daarnaast is er vanuit het achterland ruimte voor verdere groei van containers die per binnenvaart naar Amsterdam worden vervoerd. Dit volume wordt gevormd door de bestaande binnenvaartstromen tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen en de binnenvaartverbindingen van Amsterdam met Noord- en Midden-Nederland en Duitsland.
Toename containerstromen
De verwachting is dat de containerstromen per binnenvaart over het IJ daarmee flink toe zullen nemen. Voor directe containershuttles per spoor is er potentieel voor Amsterdam bij verbindingen met Duitsland. Voor containershuttles per spoor met Italiƫ en Frankrijk liggen er ook kansen; Amsterdam ervaart hierin sterke concurrentie. Om het potentieel van Amsterdam als containerhaven waar te maken moeten belangrijke misconcepties in de markt over de 4de haven van Europa zoals vertraging door zeesluis, voorrang voor olietankers, onvoldoende besef van competitiviteit met betrekking tot kosten worden weggenomen.