23 december 2022

Zeehavendagen Amsterdam hoogtepunt. Blij dat Havengildediner weer ‘live’ was

Amports heeft een enerverend jaar achter de rug met diverse hoogtepunten. Eén evenement stak er in 2022 met kop en schouders bovenuit: Zeehavendagen Amsterdam. De eerste editie trok meteen meer dan 5.000 bezoekers naar de haven. Maar het jaar begon in IJmuiden met de officiële opening van Zeesluis IJmuiden door Koning Willem-Alexander.

Amports realiseerde in samenwerking met Port of Amsterdam een mooie live-reportage bij NH Nieuws over de opening van Zeesluis IJmuiden. Inclusief social media leverde deze reportage, waarin diverse personen uit ons netwerk aan het woord kwamen, meer dan 200.000 kijkers op.

Varen door de haven was één van de populairste attracties tijdens Zeehavendagen

Nieuw in het jaarprogramma van Amports was de All you need is love caravan. We zaten nog midden in de corona-pandemie en wilden onze leden een hart onder de riem steken door bij hen langs te gaan met koffie, thee en iets lekkers. Dit initiatief werd erg gewaardeerd en is wellicht een project om voor te zetten in het nieuwe jaar.

De All you need is love caravan bij Forkliftcenter

Belangrijke onderdelen in het voorjaarsprogramma van Amports zijn het jaarlijkse terugkerende ABN-AMRO Havendiner en de Havenbarbecue. Laatstgenoemde event is na het Havengildediner in november het meest populair.

Havengildediner
Het 77ste Havengildediner bracht in 2022 meer dan 500 personen bijeen in Hotel Okura Amsterdam. Na afwezigheid van twee jaar, werd opnieuw duidelijk dat dit evenement voor de havencommunity het moment van het jaar is voor iedereen die betrokken is bij de havens van het Noordzeekanaalgebied. Hoogtepunt van de avond was de uitreiking van de Havenpenning 2022 aan ORAM-directeur Kees Noorman.

ORAM-directeur Kees Noorman ontving dit jaar de felbegeerde Havenpenning

Nieuw in het programma van Amports is Zeehavendagen Amsterdam. Dit evenement is in het leven geroepen om in de toekomst een groot publiek te bereiken, maar ook het onderwijs en de arbeidsmarkt te activeren om voor een baan in ‘de haven’ in te kiezen. Het publiek waardeerde de eerste editie met het rapportcijfer 8.

Haven Young Professionals
Steeds meer jonge mensen (tot 35 jaar) die in de haven werkzaam zijn sluiten zich aan bij de Amports Haven Young Professionals. Ze treffen elkaar regelmatig op informele borrels en tanken kennis op de Haven College Tours die Amports in 2022 voor het eerst organiseert.

Arbeidsmarkt en onderwijs
Amports maakte dit jaar progressie op het matchen van de arbeidsmarkt met bedrijven uit onze achterban. Ook havenbedrijven hebben op dit moment veel vacatures en die laten zich moeilijk vullen. Aan de andere kant weet het onderwijs en de arbeidsmarkt in de Metropoolregio Amsterdam het havenbedrijfsleven onvoldoende te vinden, dus investeerde Amports veel tijd in het tot stand brengen van de match. In 2023 zal Zeehavendagen Amsterdam en het 365-dagen programma van dit event worden ingezet platform om potentiële kandidaten kennis te laten maken met de haven.

Havenrondvaart
Evenals in 2021 blijkt de Havenrondvaart Amsterdam in 2022 een populair middel bij bedrijven en instellingen om hun achterban te informeren over wat zich afspeelt in de haven van Amsterdam. Veel zakelijke groepen weten de Havenrondvaart te vinden en ook steeds meer consumenten doen de tours in de haven die Amsterdam Boat Cruises aanbiedt.

Media
Media is een belangrijk element in de communicatie tussen de haven en de achterban. Steeds meer mensen weten onze media te vinden. Nieuw in het aanbod is de gedrukte versie van het Amports Jaaroverzicht in combinatie met een thema; dit jaar Next Generation.

Deel dit artikel