“Inderdaad een forse stijging in de toeloop,” zegt beheerder Chris Burgemeester die samen met acht andere medewerkers en vrijwilligers van vier uur ’s middags tot 11 uur ’s avonds het Seamen’s Centre bestiert. “De haven kent natuurlijk 12 procent meer aanlopen en wij zijn efficiënter gaan halen en brengen met ons gratis busje, dat overigens gesponsord wordt door de International Transport Federation (ITF), maar het geeft ook aan dat wij voor veel zeelieden de enige en zeker de eerste plek zijn waar ze terecht kunnen. Daarnaast is de sfeer goed en komt men ook graag even langs.
Geen geld voor de bus
Onze breng- en haalservice is heel belangrijk en binnenkort komt er gelukkig een tweede transportbusje bij. De absurde situatie doet zich namelijk voor dat nabij veel terminals wel een ov-bushalte is, maar dat zeelieden niet mee kunnen omdat ze met contant geld of hun creditcard in de bus geen kaartje kunnen kopen – standaard accepteren chauffeurs geen cash. Gelukkig laten sommige buschauffeurs ze weleens gratis meerijden – dit leest nu even niemand, hè – en ook zijn er wel eens andere passagiers die bereid zijn een kaartje voor ze te kopen. Het alternatief om een taxi te nemen is voor de meesten onbetaalbaar. Ze zijn dus op onze bus aangewezen. Want het zijn natuurlijk niet de best verdienende werknemers ter wereld. Onze bezoekers zijn 60% zeevaarders van de Filipijnen, 25% Indiërs en de rest komt overal vandaan. Overigens verwelkomen wij niet alleen de laagste rangen maar zien we vaak genoeg ook de officieren. Voor ons en bij ons is iedereen gelijk; ongeacht rang, nationaliteit, ras of geloof. ”
Contact met thuis
“Ons centrum biedt gratis uitstekende glasvezel-wifi voor contact met thuis. Ook kunnen ze bij ons tegen inkoopprijs die telefoonkaarten kopen die het meest voordelig zijn om in Europa of daarbuiten te gebruiken. Verder werkkleding, schoenen, etcetera. Natuurlijk komen ze ook voor een hapje en een drankje en voor een luisterend oor. Dat oor vinden ze bij collega’s maar ook bij ons. Als er problemen zijn proberen wij te helpen. Meestal draait het om geldtekort thuis. We wijzen de weg om via Western Union snel geld over te maken. Port chaplain Leon Rasser kan zelfs in noodgevallen à la minute geld overmaken. Nog altijd is het zo dat zeelieden alleen in havens contact met thuis kunnen krijgen. Als er echt iets aan de hand is kunnen ze aan boord van de satelliettelefoon gebruikmaken maar dat is schreeuwend duur. Vodafone is bezig met wifi in de haven maar dat is nog toekomstmuziek.”
Problemen
“De problemen waar zeelieden mee kampen zijn niet anders dan in de tijd dat ik nog zelf voer,” denkt Burgemeester. “Geld, relatie, zorgen om de kinderen. Nieuw is misschien angst voor piraterij. Het leven aan boord is de laatste decennia anders geworden. Technische hulpmiddelen maken het werk fysiek lichter maar daarmee vermindert de werkdruk niet. Steeds kortere tijd in havens waarbij de terminals ver weg van de steden liggen. Ook varen er minder mensen aan boord; op de meeste schepen maximaal 20 man en dan in ploegendiensten. De eenzaamheid kan dan weleens toeslaan en pesten komt soms harder binnen. Daarom is Seamen’s Centre ook zo belangrijk. Mensen kunnen even hun verhaal kwijt en voelen zich gewaardeerd. Extra zorg verlenen wij vanuit het centrum als schepen aan de ketting komen te liggen, zoals twee jaar terug met de Sea Pioneer. Dat is voor de bemanning gelukkig goed afgelopen en ze hebben allemaal hun geld gehad. Echt hartverwarmende steun toen van de gehele havengemeenschap en we hebben zo nu en dan nog steeds contact met de bemanning. Nog altijd zijn ze dankbaar.”
Sponsors
Qua bezoekers zijn Oiltanking, Evos (ex-Vopak), Eurotank en daarna OBA hofleveranciers. Natuurlijk loopt de bar goed met al die bezoekers,” zegt Burgemeester, “ maar het zal nooit voldoende kunnen zijn om geheel self-supporting te draaien. Elke steun is daarom welkom.” Noodzakelijke geldstromen komen dan ook van sponsors. Het Havenbedrijf Amsterdam en een aantal bedrijven rond het hele Noordzeekanaal dragen daar trouw aan bij. Burgemeester: “Het moet toch gezegd dat het maar een klein aantal bedrijven is dat zich verantwoordelijk voelt voor de mannen en vrouwen die daadwerkelijk de schepen onze havens binnen brengen. Wij denken na over een plan om ook andere bedrijven zich daarvan bewust te maken.”
Kerst
“Kerst is altijd een bijzondere periode,” zegt Burgemeester tot besluit. “Het gemis van thuis, eenzaamheid en kwetsbaarheid zijn dan het meest schrijnend. Op 24 december houden wij onze traditionele kerst mis en dan is het hier afgeladen vol met wel 125 man. Dat gaat in samenwerking met port chaplain Rasser en met het Duitse missiehuis. Wij en zij zorgen dan voor een cadeautje. Dit jaar is het een mok. Ja, een mok. Het is natuurlijk niet meer dan een gebaar, maar hoe blij kun je iemand maken.”
Wilt u de gedrukte versie van het magazine Ways to sea ontvangen? Stuur dan een e-mail met uw gegevens naar onze redactie amports@amports.nl