Na het behalen van zijn havo-diploma kwam Paul Danklof in 2006 bij de CVV. Eerst als leerling, omdat hij op het STC in Rotterdam nog een driejarige mbo-opleiding ‘boatman’ volgde. “Eén dag in de week ging ik naar school, de rest van de week werkte ik bij CVV. Daarna ging ik als zelfstandig vletterman aan de slag, met alle bijbehorende taken.” In de jaren daarna kwamen de werkgerelateerde cursussen, zoals het veiligheidsdiploma VCA Basis en een EHBO-training. En een halfjaar terug trad hij toe als bestuurslid bij de vereniging. “Omdat ik alle kanten van de vereniging wil leren kennen,” aldus Danklof. “Zowel op de werkvloer en kantoor, als op bestuurlijk niveau.”
Politiek omarmt de haven niet
Ik wil weten wat er speelt en leeft binnen het bedrijf. Op dit moment houd ik me bezig met kantoor en onze vloot. Daarvoor ben ik bij de meeste vergaderingen aanwezig. Als bestuur moet je natuurlijk ook beleid en visie uitstippelen voor de toekomst.Brug over het IJ funestKijk ik naar die toekomst, dan heb ik hoge verwachtingen vanwege de nieuwe zeesluis die gebouwd wordt. Dat betekent voor ons mogelijk meer, en vooral grotere schepen door laten gaan naar Amsterdam. Aan de andere kant maak ik me zorgen om de Amsterdamse haven in de toekomst. Helemaal met de politiek in Amsterdam die de scheepvaart niet omarmt. Die ziet het liefst de havens binnen de ring verdwijnen om er huizen te bouwen.
IJsprong funest
En een voetgangersbrug over het IJ is natuurlijk funest voor de cruisevaart.”Geboren en getogen”Dat ik dit werk ben gaan doen, kon niet uitblijven. Ik ben geboren en getogen in IJmuiden en groeide op tussen de schepen en de havens. Ook het buiten werken, trekt mij heel erg aan, dus voor mij is dit een supercombinatie. Bovendien is mijn functie heel divers en maak ik altijd wat mee. Het ene moment loop ik op de sluis, het andere moment word ik op een ponton binnen de pieren afgezet om als bemanning te fungeren. Een dag later maak ik met windkracht 8 een bulkcarrier vast aan de IJ-palen.”Koppie erbij houden”Of de vletterlieden de stoerste personen in de haven zijn die werk doen dat niet altijd even ongevaarlijk is?
Achtergrond als marinier
Vlettermannen zijn gewoon harde werkers die 24/7 in weer en wind moeten kunnen werken. Trossen kunnen bijvoorbeeld breken en we moeten altijd alert zijn. Vooral in de nacht moeten we ons hoofd erbij houden, omdat dan vaak de vermoeidheid toeslaat. Het is een echte-mannencultuur en daar moet je mee om kunnen gaan. Nu had ik door mijn achtergrond als marinier weinig moeite om mijn draai hier te vinden. Ja, voordat ik bij de CVV begon te werken, heb ik vier jaar bij het Korps Mariniers gezeten. Daar raakte ik wel gewend aan het buiten werken op de meest gekke tijdstippen en weersomstandigheden. Ik heb koudweer- en bergtraining gehad in Noorwegen en ben uitgezonden naar Irak en Afghanistan. Dan ga je van -35 naar +55 graden. Dan valt het werk als vletterman allemaal reuze mee, hoor. We doen gewoon ons best.”Belangrijke schakel”Mijn werk is niet alleen interessant, maar ook belangrijk. Als Coöperatieve Vereniging van Vletterlieden zijn we een belangrijke schakel in het veilig meren, ontmeren en verhalen van schepen. Mijn werk bestaat uit een partnerschap tussen diverse schakels, zoals loodsen, sleepboten, agenten en vletterlieden. Als er een schakel wegvalt of niet in orde is, kan dat enorm grote gevolgen hebben. Daarom zorgen wij er altijd voor dat we op tijd zijn en goed communiceren. Ook zijn wij de ogen en oren in de haven omdat we 24/7 in de haven en op de sluizen aanwezig zijn.
Sail Amsterdam
Als je mij vraagt wat mijn werk zo leuk maakt, dan toch het fysieke aspect en de samenwerking met mijn collega’s onder steeds wisselende omstandigheden. Pas als de omstandigheden veranderen, merk je dat mensen allemaal weer anders reageren. Als het in de nacht hard regent, dan zijn je collega’s toch wat minder vrolijk dan in de zomer met een T-shirt aan”, zegt Danklof lachend. Maar als je in mijn werk sociaal sterk en fysiek in orde bent, dan komt alles goed. Een van de mooiste dingen om mee te maken, is toch wel Sail Amsterdam. Elke vijf jaar een grote optocht van de mooiste zeilschepen uit de maritieme geschiedenis. En wij staan dan helemaal vooraan om die schepen te meren en ontmeren in de sluizen.”